Sunday, August 2, 2020

Maailma kõige universaalsem ja maailma kõige lohutavam retsept


Juhtusin nägema Jamie Oliveri viie koostisosa kokkamise saadet. Idee on selles, et kuidas võimalikult vähestest (täpsemalt viiest) koostisosadest võimalikult vähese vaevaga võimalikult head toitu teha. Need toidud näevad tõesti ilusad ja maitsvad välja, kindlasti on ka maitsvad. Selles ma ei kahtle üldse. Muidugi see, kuidas ta pärast valmimist neid toite mütsütab ja täis suuga räägib, ei meeldi mulle üüüldse :S

Idee on hea, aga mul ei pruugi alati olla täpselt neid viit koostisosa. Ja võib-olla ma ei taha mõnda neist viiest koostisosast, sest pähh. Samas võib mul olla teisi koostisosi. Niisiis panen siia kirja ühe Jamiest inspireeritud retsepti, mis tuleb ikkagi kohutavalt maitsev. Ja mida saab varieerida vastavalt sellele, mida parasjagu on. Ja välja tuleb olenevalt koostisosadest ühepajatoit või karri :D

Vaja on erinevaid köögivilju vastavalt sellele, mis meeldib ja mida on, tükeldatuna suuremateks tükkideks, et väga ruttu pehmeks ei läheks - porgandit, lillkapsast, brokolit, kartulit, pastinaaki, bataati, suvikõrvitsat, muskaatkõrvitsat, baklažaani, kapsast, seeni, paprikat.

Siis oleks hea, kui mingi maitseköögivili ka oleks - porru, sibul, küüslauk... koriander (julgetele)

Ja lõpuks mingit liha - originaal oli terve!!! kanaga (Jamie viskas terve kana sinna patta, minule aga nt meeldib kanapoolkoibadega), aga sobib väga hästi ka ribi, väikesed sea- või veisetükid, hakkliha, väike lambaribi.... Ilmselt sobiks ka kala või krevettidega*. Võib jätta liha ka panemata, mitte midagi halba ei juhtu, aga siis maitsetamisega hoolikam olla, et liiga plain & simple ja vesine ei tuleks.

Kui tahad karrit saada, siis on vaja veel ka karripastat ja kookospiima. Kui sobib ühepajatoit, siis pole neid vaja.

Jamie viskas kõik asjad korraga potti (temal oli kana, muskaatkõrvits, kookospiim, koriander) ja lasi 1.5h haududa. Mina päris nii ei teeks, sest et liha (olenevalt muidugi lihast) küpseb kauem kui nt paprika. Võib-olla see muskaatkõrvits küpseb siis 1.5h...

Mina teeks nii:
1. (optional) kupata liha - st viska liha potti, nii et veega kaetud, lase kiirelt keema, lase keeda minutikene, et vaht välja tuleks, võta välja, pese liha puhtaks, kalla vesi ära
2. Pane liha vähese veega hauduma. Olenevalt lihast, kana paneksin võibolla 10minutiks, ribid vb pooleks tunniks.
3. Lisa köögiviljad (ja karripasta ja kookospiim, kui karrivariant) ja lase haududa kuni köögiviljad enamvähem pehmed. Mingi 20 minutit äkki?
4. (optional) mulle meeldib selle toidu sees paprika. Aga selle ma lisan vahetult enne valmimist, lihtsalt segan sisse ja lasen veidi enne söömist olla lihtsalt. Et ta oleks krõmps ja mitte löga!
*5. Kui teed selle toidu kala või krevettidega, siis kala ja krevetid lisatakse alati ka vahetult enne valmimist. Need on nii õrnad asjad, et neile piisab täiesti paarist minutist kuumutamisest vahetult enne roa valmimist.

Kui paned vett rohkem, saad mõnusa (püree potentsiaaliga) supi. Kui paned vett vähem, saad karrilaadse asja, mida sobib kenasti ka riisi kõrvale kastmeks kasutada.

Ja siis kõige värskemas selle saate osas oli lohutustoit (ehk comfortfood) - kleepuvad kanatiivad. Prisma puhvetist saab mingeid terijaki kanatiibasid, mis mulle iiilllgelt meeldivad. Ja see saade tuli umbes nagu taeva kingitus, sest mul oligi vaja mingit ideed, mida küpsetada. Niisiis maailma kõige lohutavam toit:
1. võta kanatiivad (mul olid pooltiivad, sest see tundub nüüd olevat uus reaalsus), pane pannile ja prae mõlemalt poolt kergelt kuldseks. Mõned viilutatud tšillid võid ka panna, minul nt kõrbesid ära veits ära :D Kuna mul oli mingit jaapani tšillimaitseainet, siis panin seda ka.
2. Lisa pannile teriyaki kastet mõned supilusikatäied. Noh nii et ikka kõik kanad sellega kergelt kokku saavad. Mul teriyaki kastet oli vähe, panin okonomiyaki kastmega pooleks. Need on üsna sarnased.
3. Lisa pannile vett, nii et kanad a'la poolenisti seal vedeliku sees on. Pane kaas peale ja lase a'la pool tundi haududa. Jälgi. Kui vesi on välja auranud ja kaste on kenasti kleepjas, siis ongi valmis. Võib seesamiseemneid ka peale puistata.

Veel oli seal saates seenepasta retsept. Umbes täpselt selline, nagu ma ise teen seenepastat. Aga sellega ta pingutab küll üle, kui räägib, et "oii supermarketis, vaadake, on toredaid seenesegusid". No andke andeks, aga meie supermarketites küll selliseid värskeid seenesegusid ei ole, kus oleks šampinjone, portobellosid, kukeseeni, eringi seeni ja šiitakesid.
Asja juures silmatorkav oli aga see, et ma olin just külmkambrist mingid külmutatud kukeseened välja koukinud. Mis sest et on värske kukeseene aeg, aga miks osta uusi, kui võib varusid kasutada :P pealegi õõudsalt kallid on turul. Ja siis sel suvel olen suutnud endale sõnastada (panen siia ka kirja, et ma ise ära ei unustaks :D), et ma ei ole eriline külmutatud asjade tarbija ja edaspidi ma mingeid marju-seeni omale sügavkülma ei pane. Jah, ma olen nõus sööma poest ostetud külmutatud segusid (pigem küll köögivilju ja seeni, marju mitte eriti). Aga ise külmutades ei ole see asi siiski päris "see". Seened-marjad on vintsked ja vesised, kui ükskord välja võtta ja üles sulatada. Kunagi ma panin ikka korrrralikult igasuguseid asju sinna külmkambrisse, aga palju ma reaalselt neid tarbinud olen. Sest nad ei ole head :D ja ma ei tea mingit eriti head põhjust, miks ma peaks tarbima asju, mis pole kõige parem, mida on võimalik saada. Natukene peab endast ikka lugu pidama. Peab ära revideerima, mis mul seal on...

Siin pildi peal tunduvad käed õudsalt paistes,
tegelikult päris nii hull ei ole
Küünelaki tooni nimi on Tallinn :D
Muidu ma värvisin üle kohutavalt palju aja oma küüned ära. Mul ei olnud enam küünelakkegi, sest ma olin kõik ära hävitanud. Kas te ikka teate, et küünelakk ja küünelakieemaldi on ohtlikud jäätmed - nii et neid tavaprügisse ei tohi panna! Kuna ma jäätmejaamas väga tihti ei käi, siis aitab mind lambipirnide, küünelakkide, patareide, mittevajalike ravimite jm ohtlikuga jäätmekogumisring, mida aegajalt tehakse.
Aga tagasi küünte juurde, et mingihetk tuli mõte, et aaagaaa miks ma ei laki küüsi enam. Et nii manduda ka ei saa. Ja ostsin kaks lakki. Mavala toonid Tallinn (see, mis pildil) ja Tobago. Elu läks kohe värvilisemaks küll. Need lakid on muidu üsna normaalsed. Plussiks on üsna kiire kuivamine. Miinuseks on asjaolu, et see lakk ei valgu eriti, st kui hooletult paned, siis jääbki mõnes kohas paksemalt. Mõned lakid "tasandavad" end ise ära. Varvaste peal püsib hästi. Sõrmeküünte peal ei püsi. Neljapä õhtul lakkisin, pühapä hommikul oli juba õudne vaadata. Aga noh, ma ei ole ühtegi lakki näinud, mis mu küüntel püsiks. Ja mu käed on pidevalt niisked (närvisüsteem) ja üleüldse teen ma liiga palju süüa ja pesen nõusid, niiet võib-olla ei peagi püsima.

No comments:

Post a Comment