Sunday, August 4, 2019

Püreesupp


Nägin hiljuti unes, et mu saumikser oli katki läinud ja see asjaolu tekitas minus ülimat nördimust. Tegelikult ma just hiljuti ostsin uue ägeda saumiksri, sest vana füüsiliselt lagunes ära - nupp, mida pidi vajutama, lihtsalt lagunes tükkideks. Habrastus ära. Ega see oli mul ka üksjagu aega juba olnud - mingi umbes 11€ne selverist saadud plastmass-asi. Uuega muidugi esimese asjana lõikasin - arvake ära, mida? - näppu muidugi! See oli terav erinevalt eelmisest. 
Püreesupp on suurepärane leiutis. Lihtne teha, ideaalne asi, mida pajatäis valmis teha ja siis õhtul pärast tööpäeva ei pea muretsema, mida süüa. Samuti hea kerge ja ei koorma üleliia ühe "teatud lõunarestorani" toitude pikaajalisest tarbimisest rikutud torustikku.
Esimesel korral kunagi püreesuppi tehes ma sain muidugi kohutava kogemuse osaliseks. Nimelt olin otsutanud ilma retsepte uurimata teha püreesuppi ainult bataadist. Ei olnud hea idee. Hämmastav, kuidas ma ainult mõned tühised aastad tagasi nii kuupealt kukkunud olin? Ikka mitmeid asju tuleb sinna sisse panna, et mingit põneavat maitset ikka oleks.

Püreesuppide retsepte on kahtlemata lugematul hulgal, aga siin üks kollane ja vürtsikas.

Paprika-bataadi-läätse püreesupp

Sääraste kogustega tuleb suppi umbes kolmeliitrise kastruli täis
1 paprika
pool suuremat või 1 terve väiksem bataat
kirsstomateid ca 10 tk
mõned porgandid ja/või pastinaagid
10cm jupp porrut
paar küünt küüslauku
fenkolit maitse järgi
tšillikaun maitse järgi
ingverit paar tükki (mina korjan need küll välja enne püreestamist)
Kiirkeeduläätsi pool klaasi
Võid praadimiseks
klaas valget veini on soovitav, aga ei pea
soovi korral mingit puljongit ~1.5l, aga hädasti ei ole vaja
soola ja pipart maitse järgi

Neil kiirkeeduläätstel on boonusena
ka täiesti toimiv taassulgemissüstem
Prae võis kergelt läbi ribastatud porru, tomatid, porgandid/pastinaagid, paprika, küüslauk, fenkol, tšilli. Lisa vein, lase alkohol välja keeda.

Bataat lõika kuubikuteks ja pista otse potti vee või puljongi sisse keema. Kui muud asjad on praetud, siis lisa need ka kastrulisse.
Lase mingi 15 minutit keskmisel tulel keeda, siis lisa kiirkeeduläätsed ja edasi läheb veel umbes 10-15 minutit, kuni kõik asjad on pehmed.
Edasi lase veidi jahtuda ja püreesta ära. Valmis.
Võib serveerida nt röstitud seemnetega (minul seedermänni- ja päevalilleseemned).

Bataadi asemel muidugi sobib kartul ka. Või siis kõrvits. Aga bataat on kahtlemata huvitavam kui kartul, ja kõrvits mulle lihtsalt ei maitse.Võib ka nuikapsast proovida (mul veel proovimata). Kaalikas ei oleks ka paha.

Mina püreesupi sisse kunagi mingit kookospiima, paksendajat, koort vms vms vms ei pane. Kui piisavalt suur kogus igasugu köögivilju, sh maitseköögivilju nagu porru, küüslauk, fenkol, pastinaak jt on, siis milleks? Maitset on niigi küllaga.

Valmis


No comments:

Post a Comment